سعیدی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع آوری امضا هستیم.
براساس شنیدهها، جمعبندی دولتیها در فصل بهار به این صورت بود که بنزین نرخ سوم با قیمت هر لیتر ۸۰۰۰ تومان عرضه شود تا پرمصرفهایی که بیشتر از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد در نظر گرفته شده بهازای هر خودرو مصرف دارند، مصرف مازاد خود را به نرخ ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.
کنترل مصرف بنزین از دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی امکانپذیر است که با اعمال کاهش سقف سهمیه بنزین آزاد به نظر می رسد دولت سیاست غیر قیمتی را برای کنترل مصرف در نظر گرفته است.
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه دولت به جای اینکه فشار را بر روی بخش غیرمولد اقتصاد وارد کند، روی بخش مولد وارد میکند. به طوریکه، هزینه انرژی برای تولید هر تن فولاد در عربستان ۸ درصد، در قطر ۴ درصد و در ایران به دلیل سیاستهای غلط ۱۸ درصد است تا موجب شود، بازارها را از دست بدهیم.
طبق آمار ترازنامه انرژی، سهم هزینههای انرژی در سبد هزینه خانوار شهری ۳.۹ درصد است درحالیکه سهم کل هزینههای غیرخوراکی حدود ۷۵ درصد سهم دارد. این آمار به خوبی نشان میدهد که انرژی ارزان در سبد هزینه خانوار نقش جبرانکننده برای سایر هزینهها از جمله خودرو و مسکن گران را ایفا میکند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت حاملهای انرژی را ثابت در نظر گرفته است که کمیسیون تلفیق هم عین آن را مصوب کرد.
جدیدترین آمارها از قیمت بنزین در دنیا نشان میدهد ارزانترین بنزین دنیا در ایران عرضه میشود و قیمت هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران تا ۴۰برابر قیمت این محصول در ایران است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: اگر خودروها با استاندارد بینالمللی تولید میشد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش مییافت و میتوانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.
نماینده مردم آباده، بوانات، خرمبید و سرچهان در مجلس بیان کرد: اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را میبندیم.
درحالیکه زمزمههای افزایش قیمت بنزین به گوش میرسید، اظهارنظرهای حمید امانیهمدانی، معاونت هماهنگی برنامه و بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور بحث افزایش قیمت بنزین را دوباره نقل محافل کرد و نگرانیها از آن را افزایش داد. او درباره قیمت بنزین تاکید کرد: «در واقع اتخاذ چنین تصمیمی نیازمند تصمیم سران قواست و باید تمام قوا با هم سر این موضوع تصمیمگیری ...
یک اقتصاددان، گفت: مسئله بنزین، با افزایش قیمت حل نمیشود؛ مسئله با واردات خودروهای هیبریدی و کممصرف حل میشود مسئله این است که مافیای خودرو حذف شود.
ساعتی بعد از حمله سایبری به جایگاههای سوخت عدهای با فروش گالنی بنزین به صورت سیار، رقمهای عجیب و غریب از مردم دریافت کردند و ۱۰ لیتر بنزین را تا حدود ۳۵۰ تومان فروختند؛ یعنی لیتری ۳۵ هزار تومان!
مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی افزود: افزایش قیمت بنزین تنها تاثیری که دارد تورم را بالا میبرد و دولت درآمد حاصل از آن را در هزینه جاری به مصرف میرساند و سرمایهگذاری نخواهد کرد. در نتیجه هیچ اتفاقی نمیافتد، ضمن اینکه تورم را بالا میبرد.
داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی گفت: رفع ناترازی انرژی از نظر نمایندگان یعنی بالا بردن قیمت انرژی. یعنی باید قیمت بنزین را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. قیمت برق را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. اما دولت مخالف است و فعلا قصدی برای بالا بردن قیمت انرژی ندارد.
تغییراتی که در سیاست های اعلامی مسئولان برای موضوع قیمت گذاری بنزین درسال آینده ایجاد شده، افکارعمومی را نگران کرده و لزوم پاسخگویی شفاف دولت و مجلس را ضروری تر از همیشه ساخته است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس اظهار کرد: در سال آینده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه سال آینده تغییری نکرده است.